loading...

نماي اسپايدر

نماي اسپايدر

بازدید : 140
11 زمان : 1399:2

يكي از مواردي كه كارفرمايان همواره در انتخاب نوع متريال نماي اسپايدر مدنظر قرار مي دهند استفاده از نمايي است كه علاوه بر افزايش نمود و اقبال عمومي از ساختمان ، از نظر اقتصادي نيز به صرفه باشد. با پيشرفت صنعت نماهاي ساختماني علي الخصوص نماهاي شيشه اي ، تنوع اين نماها نيز افزايش يافته به گونه اي كه مي توان با تغيير ساختار نما گستره اي وسيعي از قيمت ها را بدست آورد.

بنابراين تعريف قطعي از قيمت شيشه اسپايدر امكان پذير نمي باشد و بايد حتما براساس شكل و ساختار نماي ساختمان ابتدا طراحي شده و سپس با آناليز طرح بدست آمده و با در نظرگيري شرايط مالي پروژه قيمت نهايي بدست آيد. موردي كه در نماهاي كرتين وال نيز كاملا نمود داشته و قيمت اين نوع نماها نيز كاملا تابع ميزان مصرف پروفيل هاي آلومينيمي ، شكل و ساختار پروفيل ها ، نوع سيستم بكار رفته كرتين وال مانند فيس كپ (كه ارزانترين نوع نماي كرتين وال محسوب مي شود) ، فول فريم لس و يوچنل و نوع شيشه بكار رفته در نما مي باشد.

با توجه به شرايط گفته شده در زير به عواملي كه در ميزان قيمت نهايي بدست آمده در نماي اسپايدر موثر است به تفكيك آورده مي شود:

سازه پشتيبان : در نماي اسپايدر به علت عدم تعريف و كاربرد پروفيل هاي پيش ساخته نما (مانند آنچه در نماي كرتين وال مي بينيم) از گستره وسيعي از سازه هاي نگهدارنده نما مي توان بهره برد كه بسته به وزن و نيروهاي وارده و سيستم سازه اي بكار رفته مي تواند در قيمت نهايي بسيار تاثيرگذار باشد. از آن جمله مي توان به استفاده از لوله به عنوان سازه نگهدارنده اشاره كرد كه ساده ترين نوع سيستم هاي سازه اي نما بوده و در نماهاي كوتاه و به خصوص در ايران به علت كاهش هزينه هاي نما بسيار كاربرد دارد. اين لوله ها مي تواند از جنس استيل يا آهن و يا آهن با روكش استيل باشد كه هر كدام از نظر هزينه متفاوت مي باشد. نوع ديگري از سازه هاي بكار رفته خرپاها مي باشد ، در اين نوع سازه ها از المان هاي لوله اي يا با مقاطع مربع جهت ايجاد تيرها و ستونهاي با ممان اينرسي بيشتر استفاده مي شود كه بسته به دهانه بارگير و شرايط تكيه گاهي هم از نظر ميزان وزن مصالح بكار رفته و هم از نظر سختي ساخت داراي قيمت متفاوتي مي باشد. بيشترين تاثير سازه بر قيمت نماي اسپايدر در سازه هاي شيشه اي (فين گلس) و كابلي نمود دارد . در اين نوع از نماهاي اسپايدر از تيغه هاي شيشه اي با ضخامت هاي متفاوت با حداقل ۳۰ ميليمتر و ساختار تركيبي سكوريت و نيمه سكوريت تيغه ها در جهت افزايش مقاومت ستون ها استفاده مي شود. كاربرد اصلي اين نوع از نماها در ايران در ارتفاعات كم مي باشد (حداكثر ۶ متري) اما نمونه هاي بلندتر آن در كشورهاي ديگر اجرايي گرديده است. مورد ديگر موثر در قيمت نماي اسپايدر اتصال سازه هاي شيشه اي فين گلس به تكيه گاه ها مي باشد. بسته به اينكه اتصالات مخفي باشد و يا اينكه ستون هاي شيشه اي به صورت يكپارچه و سرتاسري اجرا گردد يا به صورت پاندول باشد يا در راستاي خود قطع داشته باشد يا نه ، اتصالات متفاوتي وجود دارد كه در قيمت تمام شده نما بسيار موثر است. استفاده از سازه هاي فين گلس علاوه بر سختي اجرا و طراحي نياز به محاسبات پيچيده و دقيق دارد. در سازه كابلي از كابل هاي پيش تنيده جهت اتصال شيشه هاي و انتقال نيروهاي آن به زمين بهره گرفته مي شود. طراحي ، محاسبات و ساخت اتصالات اين نوع از سازه هاي بسيار پيچيده بود و بايد تحت نظارت صحيح و با ديد مهندسي كافي اجرا گردند. استفاده از اين نوع سازه ها ديد اصلي نماي اسپايدر را بسيار زيبا ساخته و در مقابل قيمت نهايي نما را بسيار افزايش مي دهد به گونه اي استفاده از آن در ايران بسيار محدود مي باشد.

بازدید : 163
11 زمان : 1399:2

نوع سيستم

استفاده از هر نوع سيستم نماي اسپايدر نياز به يراق منحصر به فرد خود دارد. به عنوان نمونه استفاده از ستون هاي شيشه اي جهت سازه اصلي نما نياز به نوعي يراق دارد كه علاوه بر امكان اتصال آن بر شيشه با ايجاد سطح گسترده كمترين فشار ممكن را به ستونها وارد كند. متداول ترين نوع يراق كاربردي در ايران با ابعاد ۲۰*۲۰ سانتيمتر بوده كه امكان اتصال به سازه هاي فلزي را ميسر مي نمايد. علاوه بر يراق آلات اصلي ، پيچ هاي جهت اتصال شيشه به يراق وجود دارد كه اصطلاحا روتل ناميده مي شود. اين پپيچها عمومي بوده و بسته به تغيير سيستم نماي اسپايدر تغييري نمي كند.

شكل و فرم: يراق آلات نماي اسپايدر داراي شكل هاي متنوعي مي باشند كه علاوه بر ايجاد دامنه وسيعي از انتخاب ها از لحاظ زيبايي داراري اندكي تغييرات در مكانيزم انتقال نيرو به سازه اصلي مي باشند. از فرم هاي اصلي و پركاربرد نماي اسپايدر مي توان به اسپايدرهاي X شكل و H شكل اشاره كرد. كلمپ ها نيز با ساختاري مشابه اسپايدر را مي توان به عنوان سيستمي متفاوت از لحاظ ظاهري معرفي نمود كه داراي زمينه كاري محدودي در ايران مي باشند.

مقاومت طراحي: مهمترين مورد در انتخاب نوع يراق براي استفاده در نماي اسپايدر مي باشد. هر يراق با توجه به فرم و محل استفاده (سقف ، نما و يا نماهاي شيبدار) داراي مقاومت محوري و شعاعي مشخصي مي باشند. در طراحي نماي اسپايدر با توجه به مقاومت هاي موجود و ضرايب اطمينان لازم بايد به انتخاب نوع يراق مبادرت نمود يا ابعاد آن را افزايش يا كاهش داد. دقت شود مكانيزم نيرو در نما و سقف متفاوت بوده و در صورتي كه محدوديتي در تغيير نوع اسپايدر وجود دارد بايد با كاهش ابعاد شيشه نيروهاي وارده را در حدود مجاز نگاه داشت.

تركيبات يراق: تاثير اصلي تركيبات يراق بر روي ظاهر و مقاومت طراحي آنها مي باشد. يراق آلات نماي اسپايدر عمدتا از استيل و آهن مي باشند . نوع آهن آن با رنگ هاي كوره اي پوشانيده شده و داراي طيف وسيعي از رنگ هاي مختلف مي باشند ، داراي مقاطع منعطف تر بوده و مقاومت بالاتري دارند. نوع استيل آن مي تواند از استيل ۳۰۴ يا ۳۱۶ باشد كه نوع استيل ۳۰۴ آن به علت كيفيت پايينتر توليد و موارد پيش آمده مانند تغيير رنگ و خوردگي اصلا پيشنهاد نمي گردد.

ضخامت شيشه نماي اسپايدر عمدتا بر وزن نما و بصورت غير مستقيم بر عملكرد اسپايدر تاثير گذاشته و ممكن است باعث تغيير فرم اسپايدر گردد ، اما عمده تاثير ضخامت شيشه بر روي روتل ها مي باشد بگونه اي هر ضخامت شيشه روتل مخصوص خود داشته كه علاوه بر امكان درگيري با شيشه فوق مي تواند نيروهاي متفاوتي را تحمل كند.

بازدید : 157
11 زمان : 1399:2

نماي اسپايدر به نوعي از نماهاي مدرن شيشه اي خود ايستا يا نماي پرده اي گفته مي شود كه در آن شيشه بوسيله اتصالات نقطه اي به سازه متصل مي گردد. كاربرد اصلي نماي اسپايدر در ساختمان هاي تجاري و اداري بوده و در صفحه شيشه هيچ گونه سازه عمودي و افقي مشاهده نمي شود ، موردي كه در نماهاي كرتين وال لامل بعنوان يك ضعف مطرح مي گردد. بطور كلي نماي اسپايدر داراي سيستم متنوع ساختار سازه اي از سيستم سازه هاي فلزي ، كابلي و شيشه اي مي باشد كه با توجه به كاربري ساختمان ، بارگزاري و هزينه از آنها استفاده مي شود. استفاده از هرنوع ساختار شيشه در نماي اسپايدر بلامانع بوده كه با توجه به شرايط محيطي و كاربري نما تعيين مي گردد.

يراق آلات نماي اسپايدر عمدتا بر اساس دسته بندي زير طراحي مي گردند:

بر اساس نوع سيستم نماي اسپايدر (فين گلس ، سازه هاي فلزي ، كابلي و …

شكل و فرم موردپسند كارفرما

مقاومت طراحي يراق آلات نماي اسپايدر

تركيبات تشكيل دهنده يراق

ضخامت شيشه نماي اسپايدر

سيستم نماهاي اسپايدر يك پوشش خارجي براي نماي ساختمان مي باشد به صورتي كه در اين نماها ديوارهاي خارجي سازه اي نمي باشند اما مانع از عبور جريانات بيروني مي شود. با توجه به اينكه نماي اسپايدر از جنس مصالح سازه اي نمي باشد مي تواند از مصالح سبك شود و هزينه هاي ساخت و ساز را تا حد قابل توجهي كاهش دهد. زماني كه از نماي شيشه بعنوان نماي خارجي استفاده شود مي توان نفوذ نور طبيعي به داخل ساختمان نهايت بهره را برد. نماي اسپايدر هيچ باري از ساختمان را تحمل نمي كنند و تنها باربر وزن خود و نيروهاي وارد به صفحات نما مي باشند. نماي اسپايدر بار باد افقي را از طريق اتصالات در كف و ستون هاي نما به اسكلت اصلي ساختمان منتقل مي كنند. نماي اسپايدر بگونه اي طراحي مي شود كه مانع از نفوذ جريان هوا و آب به فضاهاي داخلي شود و در برابر نوسانات ناشي از باد و زلزله و بار وزن خود نما مقاومت كافي داشته باشد. نماي اسپايدر بعلت امكان جابجايي شيشه ها بصورت مستقل امكان مستهلك كردن نيروي زلزله را تا حد زيادي دارا مي باشند ، مسئله اي كه همواره بعنوان يكي از نقص هاي اصلي نماي كرتين وال لامل شمرده مي شود. سيستم نماهاي كرتين وال بصورت عمومي از اعضاي آلومينيم و استيل قالب ريزي شده تشكيل مي گردد ، اولين نماي كرتين وال از استيل ساخته شده است. در ادامه با مبحث نماي اسپايدر بيشتر آشنا خواهيم شد.

تعداد صفحات : 0

درباره ما
موضوعات
لینک دوستان
آمار سایت
  • کل مطالب : 3
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 3
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 5
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 10
  • بازدید ماه : 148
  • بازدید سال : 209
  • بازدید کلی : 2191
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی